Schoenen - Verhuizen - Delta del Tigre - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Senna Galen - WaarBenJij.nu Schoenen - Verhuizen - Delta del Tigre - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Senna Galen - WaarBenJij.nu

Schoenen - Verhuizen - Delta del Tigre

Door: Senna van Galen

Blijf op de hoogte en volg Senna

29 Mei 2016 | Argentinië, Buenos Aires

Excuses, ik ben een beetje vertraagd met mijn verslag! ;)

Vorige week ben ik verhuisd, heb ik vervolgens de hele zaterdag gespendeerd met een Argentijn die ontzettend veel wist van ontzettend veel dingen in Buenos Aires, heb ik gegeten in het oudste restaurant van de stad en zondag ben ik naar Delta del Tigre afgereisd, een prachtig plaatsje van slechts een uurtje met de trein buiten de stad. Ik heb een hoop gedaan, waar ik van alles over kan vertellen, maar eerst wil ik even iets kwijt: namelijk mijn schoenen.

Ik word knettergek van die zwarte Nikes waar ik eens zo dol op was. Dag in dag uit trek ik ze aan, omdat ik simpelweg geen andere keuze heb (mijn geliefde bergschoenen en stijlvolle wandelsandalen buiten beschouwing gelaten). Ik noemde mijn schoenen trouwens zonet ‘zwart’, maar dat is intussen ook niet meer bepaald het geval. Na de tweede week zat er neonverf op van de Neon-Party: dikke groene, oranje en gele vlekken. Zag er werkelijk waar niet uit en ik kreeg ze er niet af met water. De week erop kreeg ik een mix van eieren en meel eroverheen geknald toen we een collega onder moesten gooien met allerlei eten toen ze afstudeerde. Ik dacht dat verf al erg was, maar dit zag er al helemaal debiel uit. Een geel/witte schoen en een zwarte. En om het nóg wat erger te maken: Vorige week zaterdag ben ik met diezelfde schoen volledig door natte cement gezakt. Dus: hoe fijn ze ook lopen, ik heb nood aan nieuwe schoenen. Mensen beginnen me intussen vreemd aan te kijken.

*Het enige leuke aan die natte cement is dat mijn voetafdruk nu vereeuwigd is in de wijk Boedo in Buenos Aires. Hopppaaa.

Maar goed, ik hoop van harte dat ik in mijn volgende verhaal jullie kan vertellen over de aankoop van nieuwe schoenen.

Zo, dat is eruit. Nu weer even terug naar de overige ervaringen van inmiddels alweer vorige week:

Zoals ik net al had vermeld, ben ik verhuisd en zoals jullie intussen ook al weten woonde ik eerst in een appartementje in Caballito. Vrijdag ben ik verhuisd naar de wijk Boedo, een aangename wijk die grenst aan Caballito. In plaats van een appartement, woon ik nu in een gerenoveerde bed & breakfast in een oude, Italiaanse stijl met prachtige oranje terracotta tegels, een patio, houten balken plafonds, oude houten deuren, oude bakstenen muren gecombineerd met stucwerk en gelukkig ook vloerverwarming. Een mix van oud en nieuw die perfect in balans is. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in architectuur en inrichting, en toen ik dit zag, voelde ik me helemaal op mijn plaats. Er hangt een aangename sfeer, en al snel voelde het hier als thuiskomen. Het leuke is ook dat er hier, net als ik, een aantal stagiaires en studenten voor de wat langere termijn wonen, die overigens allemaal erg aardig en gezellig zijn! Oh, en als kers op de taart krijgen we van maandag tot vrijdag elke ochtend ontbijt geserveerd met verse sinaasappelsap, thee/koffie en verse facturas (zoete broodjes/gebakjes-achtige lekkernijen). Sen is tevreden.

En nu moet ik even een keuze maken tussen zaterdag en zondag, omdat het anders weer te lang wordt allemaal. Ik ga voor zondag, Delta del Tigre. Als dorpsmeisje in een grote stad, kan het soms allemaal wel eens te veel worden, en dan is het heerlijk om even te ontsnappen aan alle auto’s, bussen, uitlaatgassen, toeterende voertuigen, metro’s, mensen en gewoon non-stop lawaai. Te veel prikkels. Delta del Tigre was daar ideaal voor, ook wel het Venetië van Argentinië genoemd. Het stadje Tigre ligt namelijk aan de rand van een immens grote delta van de río de la Plata, ruim 30 km ten noordwesten van Buenos Aires. Van 1900 tot 1940 vierde het mondaine Buenos Aires hier zijn weekenden en vakanties in schilderachtige buitenhuizen. Deze delta bestaat uit een honderdtal kleine riviertjes met daartussen vele eilandjes waar de porteños hun weekendhuizen gebouwd hebben met een aanlegsteiger op palen (i.v.m eb en vloed). Echt heel leuk en mooi om te zien!

Zo, ik denk dat dit ‘m ongeveer was van vorige week. Kort samengevat dan toch.

Afgelopen week zijn er weer wat dingen gebeurd dus een volgende update zal deze keer snel volgen denk ik!

Observaties met betrekking tot eten:

- Milanesa is verrukkelijk! Dit gerecht is vergelijkbaar met een reuzeschnitzel waarbij je verschillende ‘toppings’ kunt kiezen, zoals bijvoorbeeld napolitana (Ham, kaas, tomatensaus). Dus dan heb je soort van een schnitzel met pizzasmaak. Ofzoiets.

- Empanadas zijn ook erg lekker en vormen een ideale snack. Het is een soort deegflapje gevuld met bijvoorbeeld vlees, kip, groenten, etc. Ik merk dat het omschrijven van eten me niet goed afgaat hier, maar geloof me: ze zijn lekker.

- Dulce de leche. Ze zijn er dol op hier. Een soort zoete caramel-achtige substantie die je overal terugvindt. In ijs, voor op de boterham, in koekjes, pudding, etc.

- Alfajores. Ik snap niet dat ik deze niet eerder heb vermeld. Aflajores zijn hemels en van veel Argentijnen zelf ook het favoriete koekje/gebakje. Je hebt ze in allerlei maten en soorten, maar de basis bestaat uit twee koekjes met daartussen dulce de leche. Het klinkt absoluut niet spannend, maar wacht maar tot je het eens proeft.

- Fernet: een alcoholisch drankje dat met Coca Cola wordt gemixt en dat naar antibiotica smaakt. Bitter en walgelijk maar de Argentijnen zijn er trots op. Volgens CNN de vieste likeur ter wereld en waar ik het vooralsnog mee eens ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

La Boca en zwervers

10 Juni 2016

GTST

29 Mei 2016

Schoenen - Verhuizen - Delta del Tigre

17 Mei 2016

Recoleta en de Franse keuken

09 Mei 2016

Subte - Asado - Mate
Senna

Actief sinds 26 April 2016
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 2831

Voorgaande reizen:

26 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: